Organisatoren van kleine en grote zakelijke evenementen staan vanwege de coronacrisis voor grote uitdagingen. Wat te doen, wanneer je normaliter een zaal afhuurt, ca. 200 bezoekers ontvangt, een aantal lezingen geeft en afsluit met een gezellige netwerkborrel? Veel organisatoren kiezen voor een hybride evenement, waarbij zowel bezoekers aanwezig zijn, als mensen thuis of elders via een livestream het evenement mee kunnen beleven.
Eén van de meest gestelde vragen van de afgelopen maanden: Hoe realiseer je een goede livestream? En daarna, kunnen we dat zelf, of hebben we er een audiovisueel bedrijf bij nodig?
Voor een goede, aantrekkelijke livestream is het niet genoeg om simpelweg een camera op de spreker te zetten. Je bent een uitzending aan het maken, en dat vraagt om een totaal andere focus. Alles moet in dienst staan van mooie beelden en – vooral – een goeie flow op het scherm. Je wilt voorkomen dat mensen afhaken én je wilt als bedrijf online niet amateuristisch overkomen.
Tien tips om uw/jouw livestream tot een groot succes te maken:
- Deel de zaal logisch in: stel sprekers, bezoekers en camera’s zo op dat je rekening houdt met zichtlijnen, changementen en scherptediepte.
- Maak het plaatje aantrekkelijk. Wees creatief met meubilair en decor. Laat sprekers bij voorkeur staan in plaats van zitten.
- Zorg voor een floormanager/productieleider/regisseur die meedenkt in de voorbereidingen, en die de leiding heeft over de doorloop/repetitie en de uitzending. Veel mensen zijn niet gewend om te spreken of te presenteren tijdens een livestream-uitzending. Door hen goed te begeleiden stel je ze op hun gemak, en zorg je dat de uitzending soepel verloopt.
- Geef sprekers en dagvoorzitters de gelegenheid om even te oefenen en te wennen aan de camera, afkijkschermen en andere techniek.
- Laat de spreker of dagvoorzitter geregeld of zelfs voornamelijk in de camera kijken, en niet (alleen) naar de aanwezige bezoekers. Zo voelt een kijker zich veel meer aangesproken en betrokken bij de uitzending.
- Laat ook regelmatig een totaalbeeld zien, zodat de kijker gevoel krijgt bij de ruimte, en niet enkel hoofden ziet – zonder enige context.
- Denk goed na over alle overgangen, bijvoorbeeld ingestarte filmpjes, de aanvang van de uitzending, en het wisselen van sprekers. Als je moet improviseren, komt dat op tv veel sneller gekunsteld en amateuristisch over.
- De klassieke PowerPoint, met slides die continu in beeld staan: dat werkt niet in een livestream. Als je beeldmateriaal hebt, denk dan goed na hoe je dit inzetten, zowel functioneel als technisch.
- Stel het geluid strak af. Dit komt erg nauw, omdat elke bezoeker de uitzending op een ander apparaat bekijkt, met andere luidsprekers of oordopjes.
- Last but not least: werk samen met een professioneel bedrijf die je de techniek uit handen neemt en de livestream naar een hoger plan tilt.
We denken graag met u/jou mee en realiseren met plezier de technische kant van uw of jouw hybride of online evenement. We hebben alle apparatuur én de technici in huis om ook uw evenement te laten slagen.
Wist je dat we momenteel ook veel livestreams vanuit onze eigen studio in Ede realiseren? Vraag ons gerust naar de mogelijkheden. Neem contact met ons op via verhuur@rdj-av.nl of bel ons: 0318-845980
Reacties van tevreden klanten:
“Ik was erg blij met jullie professionele aanpak. Goed voorbereid en ruim op tijd aanwezig om de zaken goed op orde te maken. De presentator en sprekers werden goed begeleid en het verliep vlekkeloos. Dank voor de goede samenwerking.”
“Een woord van dank aan de mensen van de techniek, waardoor dit allemaal mogelijk is gemaakt.
Dank voor de perfecte ondersteuning en de leuke samenwerking.”