De coronacrisis heeft veel evenementen totaal op z’n kop gezet. Natuurlijk denk je dan direct aan de grote concerten en festivals, maar ook organisatoren van zakelijke evenementen staan voor grote uitdagingen.
Wat doe je wanneer je normaliter een zaal afhuurt, ca. 200 bezoekers ontvangt, een aantal lezingen geeft en afsluit met een gezellige netwerkborrel – maar vervolgens het coronavirus toeslaat, en je slechts een handjevol mensen kunt uitnodigen?
Voor die vraag stonden de Stichting Vastgoedmonitor regio Food Valley en CASE communicatie. Jaarlijks organiseren zij een symposium waar vertegenwoordigers van provincies, gemeentes, financiële instellingen, makelaars, notarissen en bouwbedrijven elkaar ontmoeten.
De eerste ingeving was: we werken gewoon het dagprogramma af zoals altijd, zetten er een camera op, en laten onze bezoekers zo meekijken. RDJ AV werd benaderd om de technische productie te verzorgen. Vanuit onze expertise dachten we mee en konden de livestream naar een hoger niveau tillen.
Voor een goede, aantrekkelijke livestream is het niet genoeg om simpelweg een camera op de spreker te zetten. Je bent “tv” aan het maken, en dat vraagt om een totaal andere focus. Alles moet in dienst staan van mooie beelden en – vooral – een goeie flow op het scherm.
Waar kun je dan zoal aan denken? We geven tien tips:
- Laat de spreker of dagvoorzitter geregeld of zelfs voornamelijk in de camera kijken, en niet (alleen) naar de aanwezige bezoekers. Zo voelt een kijker zich veel meer aangesproken en betrokken bij de uitzending.
- Deel de zaal logisch in: stel sprekers, bezoekers en camera’s zo op dat je rekening houdt met zichtlijnen, changementen en scherptediepte.
- Maak het plaatje aantrekkelijk. Wees creatief met meubilair en decor. Laat sprekers bij voorkeur staan in plaats van zitten.
- Laat ook regelmatig een totaalbeeld zien, zodat de kijker gevoel krijgt bij de ruimte, en niet enkel hoofden ziet – zonder enige context.
- Denk goed na over alle overgangen, bijvoorbeeld ingestarte filmpjes, de aanvang van de uitzending, en het wisselen van sprekers. Als je moet improviseren, komt dat op tv veel sneller gekunsteld en amateuristisch over.
- De klassieke PowerPoint, met slides die continu in beeld staan: dat werkt niet in een livestream. Als je beeldmateriaal hebt, denk dan goed na hoe je dit inzetten, zowel functioneel als technisch.
- Geef sprekers en dagvoorzitters de gelegenheid om even te oefenen en te wennen aan de camera, afkijkschermen en andere techniek.
- Stel het geluid strak af. Dit komt erg nauw, omdat elke bezoeker de uitzending op een ander apparaat bekijkt, met andere luidsprekers of oordopjes.
- Zorg voor een floormanager/productieleider/regisseur die meedenkt in de voorbereidingen, en die de leiding heeft over de doorloop/repetitie en de uitzending. Veel mensen zijn niet gewend om te spreken of te presenteren tijdens een livestream-uitzending. Door hen goed te begeleiden stel je ze op hun gemak, en zorg je dat de uitzending soepel verloopt.
- Last but not least: werk samen met een professioneel bedrijf die je de techniek uit handen neemt en de livestream naar een hoger plan tilt.
Je merkt: een goede, aantrekkelijke livestream is in feite een tv-uitzending, waar meer bij komt kijken dan je denkt.
Klinkt dit alles je wat overdreven in de oren? Vergelijk dan het resultaat eens met een middelmatige livestream. Je ziet dan hoe dit soort keuzes écht wat doet met de professionaliteit en uitstraling van je uitzending, en ontdekt dan snel dat deze benadering echt geen overbodige luxe is.
RDJ AV realiseert ook graag jouw livestream. Daarbij denken we verder dan de juiste camera of het geschikte kabeltje, en tillen we jouw uitzending ook inhoudelijk naar een hoger plan.
Reacties van de opdrachtgevers:
“Ik was erg blij met jullie professionele aanpak. Goed voorbereid en ruim op tijd aanwezig om de zaken goed op orde te maken. De presentator en sprekers werden goed begeleid en het verliep vlekkeloos. Dank voor de goede samenwerking.”
Matthijs Hazeleger
CASE communicatie
“Een woord van dank aan de mensen van de techniek, waardoor dit allemaal mogelijk is gemaakt.
Dank voor de perfecte ondersteuning en leuke samenwerking.”
Marieke Overduin
voorzitter Stichting Vastgoedmonitor regio Food Valley
Opdrachtgever: Stichting Vastgoedmonitor regio Food Valley
Event-organisator: CASE communicatie, Ede
Beeld en geluid: RDJ AV
Locatie: De Fietser, Ede