Sparta Nijkerk

Sportcomplex De Ebbenhorst van VV Sparta Nijkerk is uitgerust met een nieuwe geluidsinstallatie. Het nieuwe audiosysteem komt tegemoet aan de wens van het bestuur van Sparta Nijkerk om meer sfeer te brengen rondom de wedstrijden. Er is gekozen voor een systeem van het Amerikaanse Community Professional : ‘World leader in outdoor sound’. Dit is een primeur voor een Nederlandse amateurvereniging. Na Sparta zijn inmiddels meerdere voetbalclubs voorzien van deze speakers.

De reden om tot een nieuwe geluidsinstallatie over te gaan was dat de bestaande installatie niet voldeed bij het gemiddeld aantal toeschouwers dat op zaterdagmiddag bij de wedstrijden van Sparta Nijkerk komt kijken. RDJ AV werd gevraagd om te adviseren en een opstelling te demonstreren.

Demo
We hebben een vrijblijvende demo gegeven met de hoornluidsprekers van Community tijdens een belangrijke wedstrijd van Sparta, waarbij alle tribunes bezet waren. Al voor aanvang van deze wedstrijd was het bestuur overtuigd van de kwaliteit.

Systeem
Het hart van het systeem is een zeer betrouwbare BSS audioprocessor (DSP). Deze zorgt voor de routering, het mixen en optimaliseren van de binnenkomende en uitgaande geluidssignalen. De bediening van de installatie gebeurt via een eenvoudig bedienpaneel dat in een waterdichte kast op de VIP-tribune is geplaatst. Hier kan ook een multimedia-speler worden aangesloten, om met muziek de sfeer in het stadion te verhogen. Er zijn twee draadloze microfoons beschikbaar die zowel op de VIP-tribune en het dakterras als op de middenstip gebruikt kunnen worden. Naast de multimedia-speler biedt de nieuwe installatie de mogelijkheid om het geluid uit de kantine in het stadion te laten horen.

Community
Voor het WK van 2014 in Brazilië heeft Community Professional de stadions van Mineirão, Sao Paulo en Amazonia geluidstechnisch ingericht conform alle FIFA-normen. Eerder werd ook het ijsstadion Thialf in Heerenveen uitgerust met een Community geluidsinstallatie.
De meerwaarde van Community zit in de waterdichte en weersbestendige behuizing van de luidsprekers. Hier zit 15 jaar garantie op. Deze luidspreker kunnen een grote afstand met gemak overbruggen. Ook aan de andere kant van het voetbalveld is het geluid goed te horen. Het is de eerste keer dat nu ook een Nederlandse amateurvereniging beschikt over Community geluid.

Apart Audio
De VIP tribune en het dakterras hebben we voorzien van achttien luidsprekers van het merk Apart Audio. Ook de versterkers zijn van dit merk. De komende thuiswedstrijden zal de verbeterde geluidskwaliteit de bezoekers direct opvallen.
Op de website van Apart Audio staat ook een mooi artikel over dit project.

We wensen Sparta Nijkerk en haar supporters veel plezier van deze professionele geluidsinstallatie.

Over ons

RDJ AV verhuurt, levert, installeert en onderhoudt audiovisuele installaties. We realiseren projecten bij onder meer bedrijven, kerken, scholen, kerken en sportaccommodaties. We weten hoe belangrijk het is dat de techniek altijd naar behoren werkt. Wij zetten ons in voor slimme oplossingen. Dat wil zeggen: degelijk, betrouwbaar, flexibel en eenvoudig te bedienen.

Over RDJ AV
Teamfoto zittend website2